Ako schudnúť? Moja hmotnosť stále klesá a stúpa naspäť

Každodenná kontrola hmotnosti je častou „chorobou“ mnohých ľudí, ktorí sa snažia schudnúť. Držíš diétu a váha ti ukazuje hmtnosť o 200 gramov viac ako včera? Ako je to možné? Ako schudnúť?

Snažím sa svojich klientov naučiť (ešte predtým ako dostanú svoj prvý jedálniček) aby ich hmotnosť nebola jediným sledovaným údajom. Je tu totiž množstvo zaujímavejších ukazovateľov. Napríklad:

  • Porovnávacie fotky pred/počas/po
  • Oblečenie / opasok
  • Úroveň energie
  • Kvalita spánku
  • Telesné miery
  • Priemerná hmotnosť

Prečo by si nemal/a sledovať svoju hmotnosť každý deň?

V programe Metabolického Reštartu si okrem iného (resp. okrem realistického návodu: ako schudnúť) nájdu moji klienti aj tzv. Progress Check. Je to tabuľka, pomocou ktorej môžu evidovať svoje pokroky.

Kontrola hmotnosti prebieha v každú nedeľu – ráno nalačno. Prečo? Pretože hodnotíme výsledky z dlhodobejšieho hľadiska ako z denného.

Tvoju hmotnosť ovplyvňuje množstvo faktorov. Napríklad:

  • Príjem soli / sacharidov
  • Stolica
  • Hladina hydratácie
  • Potrava v žalúdku
  • Potravinová intolerancia (nezistená)
  • Menštruácia (u žien)
  • Hormonálna (ne)rovnováha
  • Doplnky výživy
  • Svalovica po tréningu

Rozumieš? Takže keď chceš vedieť ako schudnúť, musíš hlavne spoznať svoju úroveň trpezlivosti a ochoty na sebe pracovať.

Pár príkladov jednoduchou (neodbornou) rečou:

Ak dodržuješ svoj jedálniček, možno si včera miesto mäsa použil/a na obed napríklad mozzarellu s rajčinami. Toto jedlo chutí väčšine ľudí viac, keď si ho bohato osolia. Aha… Takže môžeš mať napríklad príjem soli o 3-5g vyšší ako deň predtým. Po slanom jedle cítiš smäd. Pretože soľ viaže na seba vodu. Čo to znamená? Ráno bude tvoja hmotnosť vyššia. Neznamená to, že priberieš tuk!

Hladina hydratácie môže úzko súvisieť ako s príjmom soli tak aj so svalovicou po tréningu alebo (u žien) s menštruáciou, či dopĺňaním vitamínov, minerálov a iných doplnkov výživy. Je normálne, že svaly sú po tréningu „napumpované“ nielen hodinu ale niekedy aj deň, dva… Záleží od intenzity a náročnosti tréningu. Pretože práve intenzita a náročnosť tréningu (samozrejme vrátane správnej výživy) určuje aj dobu regenerácie. Počas tohto obdobia regenerovaný sval zadrží určité množstvo vody, pretože mu pomáha vytvárať vhodné regeneračné prostredie. Ráno bude tvoja hmotnosť vyššia. Neznamená to, že priberieš tuk!

Ako schudnúť: tuk môžeš chudnúť systematicky a konštantne, váha môže klesať a stúpať.

graf

Je to jednoduché. V tabuľke vidíš, že tuková hmota môže ísť systematicky smerom dole. Pokiaľ máš správne nastavený jedálniček a rozumieš logike ako schudnúť. Tvoja hmotnosť však môže byť niekedy vyššia, niekedy nižšia… Pretože okrem hore spomenutých dôvodov – ak cvičíš (resp. robíš pravidelnú fyzickú aktivitu), tak dávaš svojmu telu svalový stimul. Svalové bunky sa snažia zregenerovať a pripraviť na opakovaný výkon, preto sa do určitej miery naplnia. To ti zvýši hmotnosť. Bežná váha ti však neurobí analýzu svalovej/tukovej hmoty.

Toto sú dôvody, prečo nie je vhodné kontrolovať každý deň svoju hmotnosť.

Je dôležité mať nastavený cieľ a poznať cestu: ako schudnúť (alebo pribrať… záleží od toho, čo chceš).

Keď poznáš cestu, jednoducho stačí po nej ísť. Rozhodnúť sa a ísť. Nečakať zázraky ale pracovať na výsledkoch.

Štítky: