Koronavírus na svete – vedľajšie účinky, ktoré sa netýkajú iba vašich pľúc

243x

Keď sa objavil začiatkom roka 2020 koronavírus na svete prostredníctvom pár prípadov, nikto ešte ani len netušil ako veľmi to zmení naše životy.

Dnes máme možnosť sedieť na terase a popíjať kávu s priateľmi, ísť na prechádzku, navštíviť vzdialenú rodinu, stráviť nedeľu v obchodnom centre či ísť pokojne na nakúp. Stále to nie je sloboda na ktorú sme boli zvyknutí a rúška, či dezinfekcie sa stali bežnou súčasťou našich životov.

 Odkiaľ to prišlo? Čo je to?

 Dýchavičnosť, ťažoba na pľúcach, prví zosnulí, zatvorené prevádzky, žiadne financie, lekári v núdzovom režime, nedostatok potravín, panika, strach, bez rúška a rukavíc ani na krok, „Zostaňte doma!“

Ľudia sa delia na skupiny tých, ktorí sa chránia, majú rešpekt a tých, ktorí tvrdia, že koronavírus na svete bol umelo vytvorený a je to iba „obyčajná chrípka“.

Názory sú rôzne, každý má možnosť mať ten svoj.

Predtým, než budete čítať ďalej, vyzdvihnite si svoj darček 🎁

Overený, bezpečný a prirodzený

SPÔSOB CHUDNUTIA,

ktorý funguje každému...

(...schudnete ľahko a dokonca si to budete ešte aj užívať!)

Vráťme sa ale spätne do čias kedy…

Koronavírus na svete ešte neexistoval a ísť do obchodu bez prekrytia tváre bolo úplne prirodzené. Pamätáte si to vôbec? Ako nám bolo dobre? Ako veľmi nám tento „bežný život“ chýba?

Počas prvej vlny sme zostali odrezaní od sveta, každý doma, nikto nevedel, čo sa bude diať a aké sú ďalšie postupy. Viac času sme trávili spolu s ostatnými členmi rodiny. Na sociálnych sieťach sme sa zúčastňovali zaujímavých a niekedy dosť šialených výziev. Niektorí objavili svoju vášeň v kuchyni, iní začali robiť niečo pre svoje telo prostredníctvom online databázy cvikov. Ďalší sa hrnuli do robenia poriadkov v domácnosti alebo podobných aktivít na ktoré nemali popri zamestnaní a povinnostiach čas.

Dopad na duševné zdravie

Čo ale taký starší človek, ktorý zostal doma odkázaný sám na seba? Jeho deň netvorili komunikácie so susedkou ako bývalo zvykom, čas mu nevypĺňala cesta do obchodu, pretože spoločnosť mu dala nálepku „ohrozený“.  Návšteva rodiny bola neprípustná, pretože by mohla ohroziť jeho zdravie. Čo taký starý človek sám doma bez sociálneho kontaktu? Prepadá depresií, cíti sa nechcený, nepotrebný, opustený.

Teta s rúškom

A čo deti? Nesmeli sa stretávať so svojimi priateľmi/spolužiakmi. Vyučovanie prebiehalo online a tak sa kontakt s okolím zúžil len na členov domácnosti. Deti trávili oveľa viac času na internete, aby aspoň tak mohli zostať v kontakte s kamarátmi. Mali množstvo nahromadenej energie, vymýšľali, boli neposlušné. Chýbal im sociálny kontakt, ktorý je pri vývine veľmi dôležitý, priam kľúčový. Deti sa potrebujú adaptovať na iné prostredie, vychádzať s rovesníkmi, budovať si priateľstvá.

Život v strachu, stereotyp, ktorý nás obmedzoval, množstvo pravdivých, nepravdivých informácií … tieto faktory, ktorých následkom je nadmerný alebo dlhodobý stres prispievajú k negatívnemu duševnému zdraviu.

Pandémia má za následok zvýšenie úzkosti, depresie a zmeny nálady u ľudí.

Prieskumy ukazujú, že u ľudí, ktorí počas pandémie mali aspoň minimálny pohyb a organizovanú stravu registrovali menej príznakov depresie a úzkosti (1).

Koronavírus na svete zabezpečil našu izoláciu od spoločnosti

Okrem toho, že sme sa v mnohých oblastiach zdokonalili, naučili sa niečo nové, venovali sa veciam, ktoré sme zanedbávali, podporovali sa navzájom, v niektorých prípadoch sa veľa vecí zmenilo k horšiemu.

Ako koronavírus na svete postupoval, opatrenia sa uvoľňovali. Prevádzky mali možnosť pracovať aspoň v obmedzenom režime, zvykli sme si, že hotové jedlo nám doručia priamo pred dvere, čerstvé potraviny nám doručí kuriér, oblečenie nám stačí vybrať aj cez internet a my máme celý deň na to, sedieť doma pred televíziou a nič nerobiť.

Rýchlo sme si zvykli na režim, ktorý nám poskytoval pohodlie. Zistili sme, že život môže predsa fungovať aj online a všetko vyriešime cez internet.

Stravovacie návyky a fyzická aktivita počas pandémie

Keďže sme boli odkázaní na to zostať doma a náš pohyb bol presun z miestnosti do miestnosti, nemohli sme očakávať pozitívny výsledok. Príjem potravy – veľký, výdaj – minimálny. Nie je vhodné použiť žiadnu výhovorku, pretože existuje množstvo cvikov, prostredníctvom ktorých si vieme zacvičiť plnohodnotný tréning aj doma. Avšak, koľkí z nás počas týchto dní začali robiť niečo pre svoje telo a zotrvali dlhšie ako pár dní?

donáška jedla

Štúdia, ktorej sa zúčastnilo približne 2500 ľudí zistila, 45% ľudí konzumovalo počas pandémie väčšie množstvo jedla (2).

Avšak nájdu sa aj takí, ktorí počas pobytu doma zaradili do svojho jedálnička väčšie množstvo ovocia a zeleniny.

Je pravda, že sme boli obmedzení na pohybe a nemohli sme vykonávať aktivity na ktoré sme boli zvyknutí. Španielská štúdia na dospelých uviedla, že čas strávený chôdzou počas pandémie klesol o 58% (3)!

Ďalšie štúdie zistili, že prírastok na váhe bol ovplyvnený rôznymi faktormi  – večeranie v neskorších hodinách, nedostatok spánku, zníženie fyzickej aktivity, reštauračná strava či jedenie snackov.

Koronavírus na svete spôsobil finančnú neistotu

Počas pandémie prišlo veľa ľudí o svoje v niektorých prípadoch dlhoročné zamestnanie. Ľudia bez práce a finančného príjmu volili lacnejšie alternatívy potravín alebo konzumovali iba tie druhy, ktoré boli cenovo dostupnejšie (4).

Koronavírus na svete – 7 tipov ako začať „znova žiť“

  1. Urobte si nový rozvrh – zamyslite sa a naplánujte nanovo svoje dni. Určte si aktivity, ktoré nesmú po skončení pandémie vo vašom rozvrhu chýbať. Zaraďte do svojho harmonogramu aktivity, ktoré vám chýbali a naopak tie, ktoré ste si počas obmedzeného režimu osvojili. Vaše dni tak nadobudnú nový rozmer.
  2. Spravte si výlet do prírody a načerpajte chýbajúcu energiu. Uvidíte, že vám to prospeje.
  3. Vytvorte si novú rutinu – ak vám počas pandémie vyhovovalo večer tráviť pri knihe a čaji, prečo by tomu tak nemohlo byť aj počas pracovného týždňa? Alebo ste si chodili zabehať? Žiadny problém! Vy ste pánom svojho času a preto sa nenechajte obmedzovať a vytvorte si novú rutinu, ktorá vám vyhovuje a je pre vás formou psychohygieny.
  4. Naplánujte si výlet/stretnutie s priateľmi. Po dlhom čase si máte čo povedať.
  5. Navštívte rodinu a potešte svojich blízkych vašou prítomnosťou.
  6. Vytýčte si cieľ – ak sa na vás počas pandémie „nalepilo“ kilečko navyše, nezúfajte. Stanovte si, koľko kilogramov by ste chceli schudnúť a koľko času môžete svojej premene venovať. Je lepšie stanoviť si menšie ciele a tešiť sa pri ich dosahovaní ako jeden veľký a zlyhať na pol cesty.
  7. Prihláste sa napríklad na hodiny tanca! Musíte sa predsa socializovať.

Samozrejme dodržiavajte bezpečnostné pokyny.

Netvrdíme, že Váš život sa musí radikálne zmeniť. Pokojne sa vráťte k fungovaniu vášho života ako predtým, ak vám to stále vyhovuje.  Veríme, že aj keď nás pandémia veľmi zasiahla a koronavírus na svete napáchal nemalé škody, spolu to zvládneme. Naučili sme sa viac si pomáhať, byť k sebe milí, vážiť si bežné veci, užívať si voľnosť a to, že naša prítomnosť a prítomnosť našich blízkych nie je samozrejmosť.

banner
nvz1