Je slanina dobrá alebo zlá? Chrumkavá pravda

Už určite viete, že rozdeľovať potraviny na dobré a zlé nie je absolútne správnym postojom k dosiahnutiu dlhodobého zdravia a zmeny postavy. Keď sa však začneme baviť konkrétne, keď vám odporučím aby ste do svojho jedálnička zaradili potraviny ako sú napríklad masť, vajíčka, a iné tučné jedlá… napr. slanina. 

Pošlete ma do zadku alebo budete počúvať?

Ako sa vyrába slanina?

Existujú rôzne druhy slaniny a konečný produkt sa líši od konkrétnych výrobcov.

Slanina sa vyrába väčšinou z bravčového mäsa, prechádza procesom konzervácie, počas ktorej je mäso namočené v roztoku soli, dusičnanov a niekedy aj cukru. Vo väčšine prípadov sa potom slanina údi.

Konzervácia a údenie sú spôsoby, ktoré priamo prispievajú k charakteristickej chuti slaniny a pomáhajú zachovať jej červenú farbu.

Pridanie soli a dusičnanov robí z mäsa nepriateľské prostredie pre množenie baktérií. Vďaka tomu má slanina oveľa dlhšiu trvanlivosť ako čerstvé bravčové mäso.

Obsahuje veľa tukov

Tuky v slanine sú asi z 50% mononenasýtené (tie tzv.dobré) a veľkú časť z nich tvorí kyselina olejová.

Je to rovnaká mastná kyselina, za ktorú je chválený olivový olej a ktorá sa všeobecne považuje za “zdravú pre srdce”.

Zvyšný tuk v slanine je 40% nasýtených a 10% polynenasýtených sprevádzaný slušným množstvom cholesterolu.

Cholesterol v potrave bol v minulosti problémom, ale vedci sa dnes zhodujú, že má malý vplyv na hladinu cholesterolu v krvi (1, 2, 3).

Aj keď vysoký príjem nasýtených tukov môže zvýšiť určité rizikové faktory srdcových chorôb, štúdie nedokázali odhaliť nijaké konzistentné súvislosti medzi príjmom nasýtených tukov a kardiovaskulárnymi ochoreniami (4, 5, 6).

Účinky nasýtených tukov na zdravie teda závisia od celkového stravovacieho kontextu a životného štýlu jedinca. Nemali by ste sa teda obávať vysokého obsahu tuku v slanine najmä preto, že typická veľkosť porcie je malá.

Slanina je skutočne výživná

Mäso je veľmi výživným zdrojom potravy a slanina nie je výnimkou. Typická 100 gramová porcia varenej slaniny obsahuje:

  • 37 gramov vysoko kvalitných živočíšnych bielkovín
  • vitamíny B1, B2, B3, B5, B6 a B12
  • 89% ODD pre selén
  • 53% ODD pre fosfor
  • železo, horčík, zinok a draslík

Veľké množstvo soli?

Konzumácia jedla s vysokým obsahom soli bola spojená so zvýšeným rizikom rakoviny žalúdka.

Nadmerný príjem soli môže tiež zvýšiť krvný tlak u ľudí s citlivosťou na soľ.

Aj keď je vysoký tlak (hypertenzia) z dlhodobého hľadiska škodlivý, štúdie neodhalili konzistentnú súvislosť medzi príjmom soli a úmrtím na srdcové ochorenia.

Dusičnany, dusitany a nitrozamíny v slanine

Spracované mäso obsahuje prísady ako dusičnany a dusitany. 

Problém týchto prísad spočíva v tom, že varenie pri vysokej teplote spôsobuje, že tvoria zlúčeniny zvané nitrozamíny, ktoré sú známymi karcinogénmi

Dnes sa však počas procesu výroby spracovaného mäsa často pridávajú antioxidanty ako vitamín C a kyseliny erytorbová, ktoré účinne znižujú obsah nitrozamínov.

Záver

Slanina je v dnešnej dobe naozaj obľúbenou a chutnou potravinou, ktorá obsahuje veľké množstvo kvalitných bielkovín a tukov, no zároveň so sebou prináša aj určité zdravotné riziká. 

Je však potrebné uvedomiť si fakt, že vo všetkých štúdiach neboli u kontrolných skupín sledované ostatné aspekty životného štýlu – fajčenie, konzumácia alkoholu a ostatné stravovacie návyky.

Je teda obrovským rozdieľom ak si dáte slaninu s klobásou, cibuľou a chlebom alebo ju použijete v množstve pár gramov ako doplnenie chuti, tuku a bielkoviny napríklad do svojej praženice.

Ako pri všetkom ostatnom tu platí – všeko s mierou.

Pravidelne v jedálničkoch zaraďujem klientom slaninu, pokiaľ si ju vyberú ako jednu zo svojich obľúbených potravín. V jedálničku však majú uvedené konkrétne množstvo, ktoré si môžu dať a k akej ďalej potravine si slaninu môžu pridať s predpokladom, že celý ich deň je vedený vo forme zdravého životného štýlu.

Takže ako oheň či voda… aj chutné jedlo je dobrým sluhom ale zlým pánom.

Štítky: