Jete zdravo? To neznamená, že budete chudnúť…

Dnes je to trendy. Kúpiť si avokádo, chia semienka, orechové maslo a ideálne ako čerešničku na torte detoxikačný čaj s očakávaním, že telo začne automaticky chudnúť.

Je to trendy, pretože žijeme v dobe, kde si ľudia neoverujú informácie. Nechce sa im učiť.

Nevadí… máte mňa. Vysvetlím vám, prečo zdravé potraviny automaticky neznamenajú to, že budete chudnúť.

Zdravé potraviny

Avokádo je perfektná potravina. Obsahuje množstvo fytochemikálií (ich podstatu vysvetľujem v metabolickom reštarte), vlákninu, draslík, sodík, horčík, vitamín A, vitamín C, vitamín E, riboflavín a množstvo ďalších mikroživín prospešných zdraviu. To je fakt.

1 priemerné avokádo obsahuje približne 350 kalórií.

Chia semienka obsahujú množstvo omega 3 a 6, zároveň aminokyseliny (arginín, fenylalanín, valín a lyzín), sú bezlepkové a preto ich môžu konzumovať ľudia intolerantní na lepok, dodávajú telu veľa minerálov (fosfor, vápnik, draslík, horčík) a vitamínov.

100g chia semienok obsahuje 486 kalórií.

“Ne”zdravé potraviny

Známa tyčinka Snickers, ktorú široká verejnosť považuje v diéte za absolútnu smrť síce neobsahuje všetky tie zdravotné benefity, ktoré som spomínal pri potravinách vyššie. 

No faktom je, že 1ks tyčinky Snickers obsahuje 241 kalórií.

Jeden z najobľúbenejších prehreškov (hlavne žien počas PMS) je Nutella. Nutellu predstavovať nemusíme. Je potravinou, ktorá vôbec nepatrí do životného štýlu človeka, ktorý chce chudnúť. Hm… Pretože je nezdravá? To je.

100g Nutelly obsahuje 539 kalórií.

Čo chcem týmto povedať? Že môžete jesť hocičo a budete chudnúť?

Vo svojej podstate áno. Teraz ma síce bude chcieť mnoho BIO / RAW a im podobných osvietených ukrižovať… ale je to tak.

Vaše chudnutie totiž absolútne nezávisí na tom, či budete jesť zdravé alebo nezdravé potraviny. 

Ak by takáto logika fungovala, tak potom profesionálni kulturisti, ktorí konzumujú denno-denne kvalitné bielkoviny, sacharidy a tuky by boli zdravotne tip-top. Či, tomu ste doteraz aj verili? 

Vyvediem vás z omylu. Kulturistika a fitness sú dve absolútne diametrálne odlišné disciplíny resp. diametrálne odlišný životný štýl.

Faktom je, že denne spálite xy kalórií (povedzme 1 700) a ak zjete viac (povedzme 2 300), tak budete priberať. Ak však zjete menej (povedzme 1500), budete chudnúť.

Základná logika, základný fakt, ktorý sa omieľa stále dookola. Výdaj príjem. Príjem výdaj.

Nechcem týmto povedať to, že Nutella a Snickers sú cestou ako chudnúť a zdravé potraviny sú absolútne nepotrebné. Nevyťahujte si z toho len to, čo vám pasuje aby ste mohli vytvoriť falošnú domnienku.

Snažím sa vám vysvetliť, že v živote by mala byť harmónia. Ako vo vzťahoch, práci, voľnom čase… tak aj v jedle.

Poznáte paretovo pravidlo?

V skratke hovorí o tom, že ak 80% vecí urobíte výborne (na 1), tak 20% vecí môžete urobiť dobre (na 3… ale čo. Aj na 5). 

Cesta ku zdraviu je samozrejme aj prostredníctvom výživy a konzumácie zdravých potravín, no ak však kalórie, ktoré prijmete prostredníctvom zdravých potravín prevýšia váš denný výdaj kalórií, budete priberať. A nadváha nemá so zdravým absolútne nič spoločné. A tak sa to potom navzájom vylučuje, nie?

Dôležité je preto poznať čísla. Preto si musíte jedlo vážiť, preto nestačí vedieť, že máte zjesť “hrsť” orechov ale je dôležité vedieť, že máte zjesť x gramov orechov. Gramáže by mal obsahovať každý správne vypracovaný jedálniček.

Máte v tom zmätok? Ako správne chudnúť:

Ako som spomínal, dôležitá je harmónia. Takže ak máte nastavený jedálniček, predpokladám, že konzumujete zväčša zdravé potraviny. A to je správne. Ak však máte príležitostne chuť na niečo, čo sa vo vašom jedálničku nenachádza, dajte si to. A nevyčítajte si to. Budete chudnúť aj tak! Poznajte svoj bazálny metabolický výdaj a poznajte svoje jedlo.

Považujem za dôležité aby moji klienti odchádzali zo spolupráce nielen krajší ale aj múdrejší. To je zároveň dôvodom, prečo im posielam vypracované nutričné tabuľky s automatickým výpočtom aby sa naučili samostatne si organizovať jedálniček a dokázať tak jesť jedlo bez výčitiek, s radosťou a dlhodobými výsledkami. 

Pretože obmedzovanie nie je a nikdy nebude dlhodobou cestou ku zdraviu.

Záver

Zdravé potraviny vášmu telu dodajú obrovskú dávku potrebných vitamínov a minerálov pre zdravie. No takisto ako nezdravé potraviny – obsahujú kalórie. Práve preto si nemyslite, že ak ste si dali na obed šalát s avokádom a lososom, tak ste si dali diétne jedlo. Pravdou je, že nižšie kalórie by malo práve to jedlo, z ktorého ste mali strach. Napríklad mäso a zemiaky.

To je zároveň dôvod, prečo si množstvo ľudí myslí, že chudnutie je drahé. Nie je. Môžem vám vypočítať jedálniček postavený iba na najlacnejších potravinách. A bude to fungovať.

Chudnutie je o číslach, zdravie je o výbere správnych živín.

Štítky: